Logotyp Fundacji Edukacji Prawnej

Fotografia a prawo autorskie i prawo do wizerunku

Weź udział w kompleksowym szkoleniu
Przygotowaliśmy dla Ciebie sesję warsztatową, podczas której będziesz miał(a) okazję zapoznać się z licznymi przykładami, zadaniami, casusami i case study.
Zapytaj o termin
Online / Poznań
590 zł
Fotografia to nie tylko Twoja pasja, ale również dochodowy biznes?

Zadbaj o swój biznes i poznaj praktyczne wskazówki na temat prawa autorskiego w pracy fotografa. Od tej pory nie daj się zaskoczyć, kiedy i na jakich zasadach możesz publikować zdjęcia swoich klientów.

Koniecznie weź udział w szkoleniu, które jest połączeniem praktycznego warsztatu z zakresu prawa, rachunkowości i finansów, ze wsparciem w założeniu własnej spółki. Co ważne, otrzymujesz w ramach pakietu nie tylko wiedzę potrzebną do codziennego zarządzania taką spółką, ale również praktyczną pomoc i doradztwo przy tworzeniu umowy spółki i innych dokumentów rejestracyjnych. Sam(a) zobaczysz, jak szybko poczujesz zwrot z inwestycji w to szkolenie.

Co zyskujesz uczestnicząc w szkoleniu?

Indywidualne doradztwo

Otrzymujesz możliwość jednorazowej konsultacji z radcą prawnym

Networking

Otrzymujesz możliwość możliwość i wymiany doświadczeń z przedstawicielami różnorodnych firm i instytucji realizujących projekty w bliskim dla uczestników środowisku

Jak wygląda program szkolenia?
2. Przedmiot ochrony prawa autorskiego:
  • pojęcie utworu fotograficznego,
  • rodzaje utworów fotograficznych,
  • cechy utworu fotograficznego,
  • edytoriale, lookbooki, fotografia reklamowa, fotografie do dokumentów tożsamości a fotografia portretowa, zdjęcia reprodukcyjne, zdjęcia katalogowe, ilustracje podręcznikowe, zdjęcia reporterskie.
3. Podmioty korzystające z ochrony prawa autorskiego:
  • fotograf jako twórca,
  • pracodawca twórcy (m.in. agencje reklamowe i fotograficzne) – sytuacja fotografa na etacie,
  • licencjobiorcy i inne podmioty praw autorskich,
  • współautorstwo (utwór fotograficzny jako utwór współautorski).
4. Treść prawa autorskiego:
  • osobiste prawa autorskie (prawo do integralności utworu, prawo do rzetelnego wykorzystania utworu, prawo do autorstwa i inne),
  • majątkowe prawa autorskie (treść prawa, pola eksploatacji, prawo do rozporządzania utworem i pobierania wynagrodzenia z tytułu jego udostępniania, prawo z tytułu droit de suite),
  • czas trwania autorskich praw majątkowych.
5. Dozwolony użytek utworów fotograficznych
  • dozwolony użytek osobisty,
  • rozpowszechnianie w celach informacyjnych,
  • korzystanie w celach oświatowych i naukowych,
  • rozpowszechnianie w encyklopediach i atlasach,
  • korzystanie w celu publicznym,
  • korzystanie w celach promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów,
  • cytat fotograficzny,
  • prawo panoramy,
  • dozwolony użytek utworów osieroconych i niedostępnych w obrocie handlowym.
6. Wizerunek w fotografii
  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.
7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego
  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.
8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego
  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.
9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie
  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.
Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne 10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu. 11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku. 12. Umowy typu TFP. 13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.
  • pojęcie utworu fotograficznego,
  • rodzaje utworów fotograficznych,
  • cechy utworu fotograficznego,
  • edytoriale, lookbooki, fotografia reklamowa, fotografie do dokumentów tożsamości a fotografia portretowa, zdjęcia reprodukcyjne, zdjęcia katalogowe, ilustracje podręcznikowe, zdjęcia reporterskie.

3. Podmioty korzystające z ochrony prawa autorskiego:

  • fotograf jako twórca,
  • pracodawca twórcy (m.in. agencje reklamowe i fotograficzne) – sytuacja fotografa na etacie,
  • licencjobiorcy i inne podmioty praw autorskich,
  • współautorstwo (utwór fotograficzny jako utwór współautorski).

4. Treść prawa autorskiego:

  • osobiste prawa autorskie (prawo do integralności utworu, prawo do rzetelnego wykorzystania utworu, prawo do autorstwa i inne),
  • majątkowe prawa autorskie (treść prawa, pola eksploatacji, prawo do rozporządzania utworem i pobierania wynagrodzenia z tytułu jego udostępniania, prawo z tytułu droit de suite),
  • czas trwania autorskich praw majątkowych.

5. Dozwolony użytek utworów fotograficznych

  • dozwolony użytek osobisty,
  • rozpowszechnianie w celach informacyjnych,
  • korzystanie w celach oświatowych i naukowych,
  • rozpowszechnianie w encyklopediach i atlasach,
  • korzystanie w celu publicznym,
  • korzystanie w celach promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów,
  • cytat fotograficzny,
  • prawo panoramy,
  • dozwolony użytek utworów osieroconych i niedostępnych w obrocie handlowym.

6. Wizerunek w fotografii

  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.

7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • fotograf jako twórca,
  • pracodawca twórcy (m.in. agencje reklamowe i fotograficzne) – sytuacja fotografa na etacie,
  • licencjobiorcy i inne podmioty praw autorskich,
  • współautorstwo (utwór fotograficzny jako utwór współautorski).

4. Treść prawa autorskiego:

  • osobiste prawa autorskie (prawo do integralności utworu, prawo do rzetelnego wykorzystania utworu, prawo do autorstwa i inne),
  • majątkowe prawa autorskie (treść prawa, pola eksploatacji, prawo do rozporządzania utworem i pobierania wynagrodzenia z tytułu jego udostępniania, prawo z tytułu droit de suite),
  • czas trwania autorskich praw majątkowych.

5. Dozwolony użytek utworów fotograficznych

  • dozwolony użytek osobisty,
  • rozpowszechnianie w celach informacyjnych,
  • korzystanie w celach oświatowych i naukowych,
  • rozpowszechnianie w encyklopediach i atlasach,
  • korzystanie w celu publicznym,
  • korzystanie w celach promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów,
  • cytat fotograficzny,
  • prawo panoramy,
  • dozwolony użytek utworów osieroconych i niedostępnych w obrocie handlowym.

6. Wizerunek w fotografii

  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.

7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • osobiste prawa autorskie (prawo do integralności utworu, prawo do rzetelnego wykorzystania utworu, prawo do autorstwa i inne),
  • majątkowe prawa autorskie (treść prawa, pola eksploatacji, prawo do rozporządzania utworem i pobierania wynagrodzenia z tytułu jego udostępniania, prawo z tytułu droit de suite),
  • czas trwania autorskich praw majątkowych.

5. Dozwolony użytek utworów fotograficznych

  • dozwolony użytek osobisty,
  • rozpowszechnianie w celach informacyjnych,
  • korzystanie w celach oświatowych i naukowych,
  • rozpowszechnianie w encyklopediach i atlasach,
  • korzystanie w celu publicznym,
  • korzystanie w celach promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów,
  • cytat fotograficzny,
  • prawo panoramy,
  • dozwolony użytek utworów osieroconych i niedostępnych w obrocie handlowym.

6. Wizerunek w fotografii

  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.

7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • dozwolony użytek osobisty,
  • rozpowszechnianie w celach informacyjnych,
  • korzystanie w celach oświatowych i naukowych,
  • rozpowszechnianie w encyklopediach i atlasach,
  • korzystanie w celu publicznym,
  • korzystanie w celach promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów,
  • cytat fotograficzny,
  • prawo panoramy,
  • dozwolony użytek utworów osieroconych i niedostępnych w obrocie handlowym.

6. Wizerunek w fotografii

  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.

7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • rozpowszechnianie wizerunku a rozpowszechnianie informacji utrwalonej za pomocą zapisu wizualnegoustawowe wyłączenia obowiązku uzyskania zgody osoby przedstawionej na fotografii,
  • umowy o korzystanie z wizerunku – praktyczne wskazówki, analiza najczęściej popełnianych błędów,
  • wykorzystanie wizerunku małoletniego,
  • odpowiedzialność za naruszenie prawa do wizerunku i środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku.

7. Ochrona praw twórcy utworu fotograficznego

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • instrumenty ochrony autorskich praw osobistych,
  • instrumenty ochrony autorskich praw majątkowych,
  • dobra osobiste.

8. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na gruncie prawa cywilnego i karnego

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • case study – przykłady naruszeń praw autorskich,
  • case study – przykłady naruszeń praw innych osób przez fotografów.

9. Prawa autorskie a ,,stare” fotografie

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

  • ustawa z dnia 26 marca 1926 r. o prawie autorskim,
  • ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim.

Sesja warsztatowa – ujęcie praktyczne

10. Tworzenie umów, których przedmiotem są autorskie prawa majątkowe lub upoważnienie do korzystania z utworu.
11. Tworzenie umów o korzystanie z wizerunku.
12. Umowy typu TFP.
13. Jak legalnie umieszczać fotografie na portalach społecznościowych i blogach branżowych.

Kto Cię będzie szkolić?
Grzegorz Dudczak trener

Grzegorz Dudczak

Jako prawnik, negocjator, wykładowca i przedsiębiorca potrafi patrzeć na świat klientów z bardzo wielu różnych perspektyw. Doskonały obserwator, zadający trafne pytania i wyciągający zaskakujące wnioski. Setki umów, którymi zajmował się w imieniu klientów, dziesiątki godzin negocjacji, które w ich imieniu prowadził, sprawiają, że dostrzega to, co przeoczyli inni. Jest jak dr House wśród prawników – szybciej łączy kropki, stawia celne diagnozy i zapobiega katastrofom. Pomaga klientom poruszać się w świecie zawiłych przepisów, znajduje rozwiązania skomplikowanych problemów, pokazuje najlepsze dla klienta wyjścia z trudnych sytuacji. Kiedy uczy innych, jest jak świetny trener: wie, jak zoptymalizować plan treningowy, kiedy zwiększyć a kiedy zmniejszyć obciążenie, kiedy zarządzić przerwę a kiedy zdopingować do większego wysiłku.

A poza tym…

Radca prawny, partner Philips & Garnuszewski Spółka Partnerska Radców Prawnych z siedzibą w Poznaniu. Fundator i członek zarządu Fundacji Edukacji Prawnej. Autor szkoleń z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego, handlowego oraz prawa własności intelektualnej. Trener – w teorii i praktyce. Swoim doświadczeniem dzieli się z innymi, skupiając się na natychmiastowych, praktycznych zastosowaniach przekazywanej wiedzy. Absolwent Kirkpatrick Four Levels® Evaluation Certification Program.

Pytania? Znajdź odpowiedź poniżej lub skontaktuj się z nami 🙂

Szkolenie skierowane jest do czynnych zawodowo fotografików, fotografów, agencji reklamowych i fotograficznych, a nadto podmiotów prowadzących profesjonalne blogi branżowe, przedsiębiorców i instytucji kultury wykorzystujących fotografie, a także osób z branży modelingu.

Online lub stacjonarnie w Poznaniu, w zależności od sytuacji epidemiologicznej. Poinformujemy Cię wcześniej 🙂
Ups… nie mamy ustalonego terminu, ale zawsze warto pytać 🙂

Inwestujesz 590 zł, zyskujesz znacznie więcej 🙂

Musisz wiedzieć, że koszt udziału w szkoleniu może podlegać refundacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego lub Funduszu Pracy. Zapytaj nas, a my chętnie dla Ciebie sprawdzimy dostępność miejsc i refundacji 🙂